Zaterdag 16 maart - Dag 2 Georgetown, Penang. Street art, jetties, tempel.

16 maart 2019 - George Town, Maleisië

Opgestaan rond 7u30. Het ging wat moeizaam, we zijn moe, omdat we nooit langer dan 7u per nacht slapen (en sowieso ook wat onrustiger slapen dan thuis) en we beginnen de lange en volle dagen wel te voelen :-). Even geprobeerd om te slapen zonder airco, maar dat duurde niet lang, het werd te warm, dus toch maar mét airco slapen :-).

Een verfrissende douche genomen en ontbijt in groot restaurant beneden (we kunnen ook in de club lounge ontbijten, maar dat is beperkter, dus kozen we voor het groot restaurant waar je veel meer keuze hebt). Heel veel lekkere dingen: een stand met indisch eten, noedelsoep (zelf te maken), Maleisisch eten, westerse soep en worstjes, brood, koeken, een ei-stand, veel soorten fruit en groenten, ... noem maar op. Zeer uitgebreid en ook erg lekker! Ik ben drie keer gegaan :-) Een goede start van de dag , we zullen de energie nodig hebben!

Omstreeks 10 u vertrokken voor verkenning van de stad Georgetown. We wandelden naar een bushalte van de gratis CATbus die hier in de stad rondrijdt. Na 20 min wachten in de extreem hete zon, komt de bus langs, maar stopt niet aan onze halte, ook al staken we allebei onze handen op. Jammer en frustrerend. Het gaat er hier allemaal nogal chaotisch aan toe en ze doen maar waar ze zin in hebben blijkbaar... dan besloten om maar te voet verder te gaan. We wandelen tot Fort Cornwallis. De plaats waar in 1887 Francis Light (die de kolonie stichtte) aan wal ging. Het was het eerste hoofdkwartier van de Britisch East India Compagnie in Penang (dus waar het Engels leger zat). Het bestaat hoofdzakelijk uit een grote muur met kanonnen en een vuurtoren. Enkel de buitenste muur is nog over van het fort.  Ook foto genomen van het plein en de Victoria Memorial Clock Tower, gebouwd in 1897.  Verder ook nog enkele andere mooie koloniale gebouwen gefotografeerd, o.a. De Townhall. Er lag aan de kade ook groot cruiseschip van Tui aangemeerd. Er liepen ook veel toeristen rond van de cruiseboot. Hierdoor kwamen we overal lokale mannen en vrouwen tegen die een ritje door de stad aanboden voor 10 dollar. Wij hebben dit steeds genegeerd omdat wij hier lang genoeg zijn om de stad zelf te verkennen. 1 lokale vrouw leek niet goed te begrijpen dat wij niet van de cruiseboot kwamen, maar hier langer verblijven :-).

Verder gewandeld naar de Cheong Fatt Tze Mansion. Gebouwd door een chinese ondernemer die één van de rijkste zakenmannen is geworden van Zuid-Oost Azië. Gebouwd in 1904. Na 1916 in verval geraakt. Het grootste traditionele huis in de regio. Mengeling van westerse en chinese bouwstijlen. Jammer dat we er niet in mochten, het is pas vanaf 14u beperkt te bezichtigen omdat er o.a. Ook hotelkamers in zijn.  Dan maar enkele foto's van buitenaf genomen.

Dan uiteindelijk de CAT bus genomen (aan deze halte stopte hij gelukkig wel) van Komtar tot aan de Ferry Terminal en dan afgestapt. Langs de Jetty's gelopen (paalwoningen in het water van Chinese boeddhistische clans). De Chew Jetty bezocht (de grootste). Deze dateert van het einde van de 19e eeuw (1870). De mensen wonen er heel basic, klein en met weinig comfort.

Daarna verder gewandeld doorheen de straten, vooral in de regio van Armenian Road, om de andere street-art te bewonderen en te fotograferen. We kwamen onderweg meerdere toeristen tegen die ook foto's namen.  Ook de Khoo Kongsi tempel (en de Chea Kongsi) bezocht, de belangrijkste historische attractie van Penang, die dateert van 1835 (ondertussen opnieuw opgebouwd).  Nadien nog heel veel straatjes in gelopen , ook veel lokale restaurantjes en streetfood gezien. Eenmaal gestopt om een drankje te drinken en even in airco te kunnen zitten. Ik dronk een drankje dat hydrateert (nuttig bij deze temperaturen!) en thierry dronk een mango-milkshake. Na nog veel gewandeld te hebben, kwamen we een toffe zaak tegen met leuke teksten en tekeningen (van katjes) op de muren. Daar hebben we een pizza gegeten (chicken-BBQ) en een plaatselijke drank gedronken (ik een ginger-lemon tea en thierry een macha-latte).  Ook hier konden we ondertussen even afkoelen bij de airco. Daarna terug richting hotel gewandeld en onderweg nog wat street-art gezien. Helemaal moe en met pijnlijke voeten terug aangekomen :-). Vandaag alweer bijna 11 km gewandeld. In deze warme regio is dat veel! :-)  Op de hotelkamer even bekomen, een verfrissende douche genomen en een korte rustpauze ingelast (we vielen allebei als een blok in slaap). Na een powernap van 30 minuten om 18u naar de club lounge voor alweer lekkere drankjes en hapjes :-)  Tot 19u30 gebleven. Nadien wilden we het zwembad nog eens gaan bezoeken, maar dat was helaas al gesloten ! Dat was jammer, dat hebben we nog niet meegemaakt dat een zwembad zo vroeg sluit bij deze warme temperaturen. Hopelijk vinden we morgen even tijd om erin te springen!

Terug naar de hotelkamer, blog typen, wat napraten over onze dag en over de plannen voor de volgende dag en rond 22u gaan slapen (beetje vroeger dan normaal, zodat we hopelijk wat meer uitgerust zijn de volgende ochtend).

1. Els:
    16 maart 2019
    Hoi, leuk dat jullie ook altijd lekker eten en drinken en natuurlijk ook veel zien en doen (wandelen). Sommige zaken lopen soms niet zoals gepland maar daar komt wel altijd een oplossing voor :-) Zo weer een verrijkende dag gehad, geniet verder nog :-)