Zondag 17 maart - dag van de views en skylines !

17 maart 2019 - George Town, Maleisië

Opgestaan om 7u30. Douche en ontbijt. Opnieuw in ontbijtrestaurant beneden gegeten. Nog andere opties gegeten die we gisteren niet meer binnen kregen :-) o.a. Nasi Kandar. Verder ook weer indisch gegeten, dimsum, seafoodsoup, een eitje.... ze hebben hier ook lekkere cappuccino. Het was zo druk bij het ontbijt dat alle tafeltjes bezet waren en sommigen (die rond 9u pas kwamen eten) moesten wachten tot een tafel vrij kwam :-). Het hotel wordt voornamelijk gebruikt door Aziaten, wij zijn één van de weinige Westerlingen hier.

Om 9u50 vertrokken voor onze uitstappen van vandaag. We gaan buiten de stad twee belangrijke bezienswaardigheden bezoeken: de Kek Loh Si Tempel (zeer grote tempel die op een berg staat) en Penang Hill (uitzichtpunt op een berg waar je met een steile tram naartoe kan, beetje te vergelijken met de Peak Tram in Hong Kong, maar de rit is wel een heel stuk langer). We hebben ongeveer een half uur aan het zoeken geweest in de buurt van Komtar (waar alle bussen stoppen) om een Loket te vinden waar ze buspassen verkochten. Helaas was het enige kioskpunt dat we vonden gesloten, er stond niemand. We konden dus geen buspas kopen. Ik stelde dan voor om gewoon op de bus te wachten (lokale buslijn die voornamelijk door de inwoners wordt gebruikt) en gewoon aan de chauffeur te betalen. Met enige twijfel stemde Thierry in. (Een taxi was makkelijker geweest maar ook wel een pak duurder). Dus: we kozen voor het avontuur! De bus kwam na een goeie 20 minuten wachten. Het was 2 Ringit per persoon om naar de halte 'Air Itam' te gaan (waar de Kek Loh Si tempel zich bevindt). Dat is 0,43€ ! Geen geld dus. Het was druk op de bus (lokale bevolking), dus moesten we rechtstaan. Het was toch een belevenis, want we reden de stad uit en kwamen in een regio terecht waar bijna geen toeristen komen. We kregen dan ook meer bekijks dan op andere momenten. De halte waar we afstapten was ergens in een stadje waar een drukke markt gaande was. Er stonden geen wegwijzers. Het was dus op 'goed gevoel' dat we maar moesten zoeken waar de tempel was. Ze zijn hier totaal niet op toeristen gericht, dus : trek uw plan ! Haha. Het is ons gelukt de ingang te vinden. Na heel wat trappen naar boven (in een zengende hitte) bereiken we de tempel. We moeten ook nog een stukje met een soort lift naar boven (meer een trammetje) omdat je anders de top na enkele uren nog niet bereikt hebt :-). Het tempelcomplex bestaat uit verschillende niveau's en gebouwen. Er zijn twee pagodes met boeddhabeelden, een zeer groot beeld van de godin van de bescherming dat onder een megagroot zuilendak staat, een bloementuin, een grote klok die je zelf kan luiden , een schildpaddenvijver, een kleine rotstuin, en prachtige uitzichten op de stad. We hebben er wat voor moeten doen om hier te geraken, maar het is zeker de moeite waard!  De ingang van de tempel was gratis, enkel voor het liftje en het bezoeken van 1 pagode moest je betalen (alles in totaal 3,4€, dat is ook niet veel hé). Ik hou van het bezoeken van dergelijke tempels omdat er een soort sereniteit en spiritualiteit heerst waar ik van hou en waarvan 'de ziel oplaadt' , soulfood zoals ze zeggen! Heerlijk!

Na de tempel gingen we te voet naar Penang Hill gaan. Op een blog op internet had ik gelezen dat het maar 15 minuten te voet was. Het was inderdaad een kleine 20 min te voet, maar nadat je de tempel hebt gedaan en beetje gezocht hebt naar de juiste straten, is het toch een serieuze wandeling :-). Bezweet komen we aan aan de ingang van Penang Hill. Hier is het al iets drukker omdat dit toeristisch is (vooral voor de Aziaten zelf). Daar nemen we de tram naar de top van de berg. Leuke belevenis. Bovenop heb je een prachtig uitzicht over George Town. Er is ook een moskee, een tempel, vele winkeltjes. We kochten er twee ijsjes (eentje met lekkere verfrissende limoensmaak en eentje met lycheesmaak, allebei zeer lekker!) en uiteraard kopen we geregeld ook waterflesjes zodat we genoeg vocht binnen houden met deze temperaturen :-). Een tijdje gewandeld en vertoefd op de top van de heuvel. Nadien terug met de tram naar beneden. Dan wachten op dezelfde bus waarmee we deze ochtend tot hier kwamen. Gelukkig zagen we dat deze bus ook een halte heeft aan de Penang Hill, dus moesten we nu niet ver meer wandelen :-) Een half uurtje wachten en de bus was er. Hij zat weer goed vol, maar deze keer konden we zitten, we stonden strategisch klaar om bij de eersten te kunnen opstappen :-).  Weer een ritje van ongeveer 25 minuten tot het centrum van George Town (Komtar) waar ons hotel ligt. We waren rond 16u45 terug aan het hotel. Van 17u tot 18u nog een duik in het zwembad genomen en even op een ligzetel gelegen met een boekje. Heerlijk ! Daarna opgekleed en naar de club lounge gegaan voor een glaasje wijn of bier en vele lekkere hapjes (gefrituurde kip, loempia, gebakken kip met kruiden, pizzapuntjes, dimsumbroodjes, groentjes, kazen, dessertjes...) verse fruitsappen, alle soorten koffie. Ze beginnen onze voorkeuren al te kennen en schenken onze glazen in als ze leeg zijn :-) Wat een service ! We zaten aan de hoge stoeltjes met uitzicht op George Town, alweer een prachtig uitzicht ! Om 19u30 was de loungetime gedaan. We gingen terug naar de kamer en beslisten om vanavond nog 'The Top Penang' te bezoeken. Dit is een uitzichtpunt op de 86e verdieping van Komtar-building (vlakbij hotel). Je kan er ook de 'Skywalk' doen. Dan loop je op glas en zie je dus door je voeten de 'afgrond'. DAt hebben we uiteraard gedaan en het was super! Alles was al donker en je zag mooi alle lichtjes van de straten en gebouwen. Heel sfeervol en romantisch. En er was weinig volk, waardoor we lang op de skywalk mochten. Er werden ook foto's gemaakt die ze dan printen en in een mooi mapje steken. Dat hebben we toch als souveniertje gekocht omdat ze zo mooi gelukt zijn. We zijn nog een tijdje op de Top gebleven en genoten van de mooie uitzichten. Nu konden we goed zien waar we de voorbije dagen allemaal rondgelopen hebben.  Bij het terug naar beneden komen, namen we nog enkele foto's met leuke beeldjes en popjes die daar stonden. Daarna terug naar hotel (21u30). We gingen nog even naar de club lounge om een cappuccino mee te nemen naar de kamer. We hebben bij onze cappucino onze taart gegeten die we gekregen hebben voor onze huwelijksverjaardag (we hebben gezegd dat we hier zijn om onze 'anniversary' te vieren). Ook al zijn we geen taartfans, het smaakte toch :-)

Daarna blog getypt en moe maar zéér voldaan in bedje gekropen omstreeks 23u30.  Ons drukke programma is nu normaalgezien afgerond. De komende dagen zullen wat meer relaxed worden (als we niet weer vanalles uitvinden om te gaan doen... haha !)

Tot de volgende!