Singapore ontdekking

16 mei 2015

singapore-locationHoi iedereen !

Ik ben een 34-jarige vrouw uit Oost-Vlaanderen en een echte Azië-freak. Ik ben ongelofelijk blij dat ik eindelijk weer een deeltje van Azië kan gaan verkennen.

singapore-map

(klik op de foto's om ze te vergroten).

Op 18 juni 2015 vertrek ik voor 10 dagen naar Singapore. Op dit blog zal ik mijn ervaringen delen met jullie. Uiteraard ben ik nu nog wat te vroeg gestart met het blog, maar ik wil er al een beetje aan wennen, zodat ik er volledig mee vertrouwd ben eens ik op reis ben :-)

Vandaag heb ik de eerste vijf dagen van de reis gepland en geregeld. Enkele restaurants geboekt en uitstapjes gepland. Veel kan ik er nog niet over vertellen, dat lezen jullie later wel ;-)

Ik hou van Azië om verschillende redenen: cultuur en levensbeschouwing van de inwoners, food !!!!! (Ik ben dol op de Aziatische eetcultuur), cultuur, tempels, prachtige natuur, het klimaat, het boeddhisme, mix westers-oosters, ...

Deze mix tussen het westen en het oosten vind je vooral terug in de streken die gekoloniseerd werden door o.a. Engeland, bijvoorbeeld Hong Kong (heb ik driemaal bezocht en ben er verliefd op geworden!) en dus ook Singapore. Dit is mijn eerste bezoek aan Singapore, dus ik ben erg benieuwd. Over een maand is het zover!

Al enkele weetjes over Singapore:

-het is het kleinste land van Zuid-Oost Azië met zo'n 716 km². Singapore is een stadstaat en beslaat een groep van in totaal 63 eilanden die van Indonesië worden gescheiden door de Straat Singapore en van Maleisië door de Straat Johore.

-Het hoofdeiland, Singapore, is met het vasteland verbonden door een dam in het noorden en door een brug in het noordwesten. Er vindt veel landaanwinning plaats om de mensen te kunnen huisvesten en nieuwe bedrijfsterreinen te kunnen aanleggen.

-Bevolking: Singapore telt ongeveer 5.550.000 inwoners, als volgt samengesteld:

Chinezen (76,8%)
Maleiers, de oorspronkelijke bewoners (13,9%)
Indiërs, voornamelijk Tamils (7,9%)
overige, waaronder Eurasians (mix Europeaan en Aziaat)  (1,4%)

-Munteenheid: Singaporese dollar. Koers: SGD 1 = € 0,65

-Taal: officieel kent Singapore 4 talen: Maleis, Engels, Tamil en Chinees (Mandarijns). Met Engels kan je overal terecht. Er ontstond met de jaren ook een 'mengtaal', genaamd het 'Singlish' (Singaporean English), wat een mengeling is tussen Engels en Chinees.

-Religie: het land kent een veelheid aan godsdiensten:

boeddhisme (33,9%)
christendom (17,1%)
islam (14,3%; voornamelijk etnische Maleisiërs)
taoïsme (11,3%; voornamelijk etnische Chinezen)
hindoeïsme (5,2%; voornamelijk etnische Indiërs)
overig (0,7%)
geen religie (16,4%)

Singapore staat bekend om zijn hoge aantal Chinese, taoïstische en boeddhistische tempels.

-Keuken: één van de belangrijkste dingen in het leven van de lokale bewoners is eten. In plaats van te vragen hoe het met je gaat, vraagt men aan elkaar wat ze gegeten hebben. Wie van Aziatisch eten houdt, komt hier volop aan z'n trekken. In de vele restaurants, food courts en eetmarkten (hawker centra) is keuze genoeg. Je treft hier echt alles aan: Indonesisch, Thaïs, Noord-Thaïs, Maleisisch, Singaporees, Duits, Belgisch, Amerikaans, Mexicaans, Japans, Chinees, Vietnamees, Indiaas, Koreaans...noem het maar op en het is er. Wie gastronomisch wil eten heeft keuze uit heel veel restaurants. Het eten in een food court of een hawker center is goedkoper en een belevenis op zich.

-Veiligheid: Singapore is een zeer streng geregelde stadstaat waardoor het er zeer veilig vertoeven is. De vele verboden moet je er wel bijnemen. Voorbeeldje: kauwgom op straat gooien kan je een forse boete kosten en nog eens enkele dagen staatsarbeid (opruimen van kauwgom op de straten).

Tot gauw !

Reacties zijn altijd welkom.

Ann