Dag 5 - Chinatown, City Gallery, Clarke Quay

24 juni 2015 - Singapore, Singapore

Vandaag ietsje langer blijven liggen, het blijft toch verlof hé :-) Om 8u45 ontbijt. Niet echt veel gegeten, ik doe het even wat rustig aan voor het maagje.
Om 10u vertrokken vanuit hotel voor een dagje Chinatown ! Daar keek ik echt naar uit. En mijn verwachtingen zijn volledig ingelost. Wanneer we uit het metrostation stappen, komen we onmiddelijk in enkele winkelstraatjes terecht met allerlei curiositeiten, souvenirs, kruiden, ...even verderop komen we dan in de food street terecht: autovrij gedeelte waar enkel eettafeltjes en eetkraampjes staan met de lekkerste dingen die je je kan inbeelden (voor mij toch). Kijk maar eens naar de foto's.
Gepasseerd langs een (groene) moskee, nadien de hindoetempel Sri Mariamnan  (waar ik deze keer een lange rok aanmoest). Zelfde ritueel was bezig als bij de vorige hindoetempel. Dan even in de nu beroemde templestreet gewandeld (zie foto van bordje van temple street), vroeger was die eerder berucht (opiumgebruik en prostitutie - is er nu niet meer, gelukkig). Chinatown is ook gekend voor zijn medicinale en geneeskrachtige chinese natuurprodukten, ook dergelijke zaakjes kom je hier frequent tegen. Het ruikt er zeer kruidig (ik hou van die geur). Daarna de buddha tooth relic temple bezocht (de tand van buddha zou zich hier bevinden, volgens de gelovigen...). Deze Chinese boedhistische tempel blijft mij tot nu toe het meeste bij van alle tempels die ik hier heb gezien (het boeddhisme spreekt me trouwens ook het meeste aan van alle religies die er zijn..)  Er was een dienst aan de gang met gebeden en gezangen en ik kreeg er tranen van in de ogen. Erg sereen, vroom. Je wordt er echt stil van. De foto van de binnenkant van deze tempel is helaas wat bewogen. Ik heb er daarom eentje van het internet geplukt, die wat duidelijker is. Het interieur was heel erg mooi. De geur van de wierookstokjes is iets wat ik voor altijd blijf associëren met chinese tempels.
Daarna het Maxwell food center (hawker center of food court) binnen gegaan. Het was net lunchtijd en het begon al goed vol te stromen. De vele kraampjes bieden allerlei lekkers aan tegen een goedkope prijs. ik heb er er de Haianese Chicken Rice en de chia Siew (varkensvlees) en roasted chicken with rice gegeten voor maar 5€. twee lekkere en lichte gerechtjes een erg leuk om dit in een food court op te eten. Ondertussen zie je al lange wachtrijen staan aan de kraampjes die - volgens de inwoners - het beste zijn. Singaporezen hebben er geen probleem mee om een half uur of langer te moeten aanschuiven voor dat éne lekkere bordje rijst ... mmm, mij maakt het niet uit, als ik maar snel mijn eten heb. Ik vind alles lekker hier ;-) Na het eten nog een fruit juice gedronken, ook van een kraampje: durianmilk en banaan-aardbei-sap. Fris met veel ijs en lekker! (alleen blijf je de smaak van durian de hele dag proeven en dat is ietsje minder ..). Zeer leuke ervaring was dit foodcourt! Nadien terug een uitstapje mét airco, want ondertussen hebben we het weer erg warm gekregen. We bezoeken de City Gallery. Dit is een soort museum (gratis) met allerlei informatie over Singapore en een zeer mooie en erg gedetailleerde maquette van Singapore. Ik zag in hoeveel stadia ze 1 klein boompje van deze maquette maken (6 stadia !!) , amai, die moeten veel geduld hebben om dat te maken. Het was een zeer interactieve en mooi opgestelde gallerij waardoor ik er langer verbleef dan gedacht. Na dit bezoek nog even snel een wandelingetje gemaakt doorheen Ann Siang Hill park (wat eigenlijk toch maar klein bleek te zijn, ik dacht dat het een megagroot park was). En daar zag ik een beeld van een huis (achterkant) dat ik nooit zal vergeten en dat Singapore in één beeld capteert (zie foto waarbij staat: "geloof je me nu dat het hier warm is?"). Nadien nog even over de marktjes gelopen en een Merlion knuffelleeuwtje gekocht en enkele leuke draagtassen van Singapore ('t was solden: voor 5 tassen maar 10 singapore dollar, dat is 7€. Dat is toch een koopje hé :-))
Na het toffe bezoek aan Chinatown terug met de metro naar het hotel. Daar nog even aan het zwembad vertoefd (met zicht op de Singapore River en enkele flatgebouwen) en dan doodmoe op de kamer in slaap gevallen :-) Na ongeveer 1,5u dutten (wat deed dat deugd zeg!) nog een beetje in een boekje gelezen, op terras(balkon) van hotelkamer gezeten en een frisse douche genomen. Om 20u naar Clarke Quay gewandeld (kan ook via de metro, maar we zijn - lees als: doen ons voor als - sterk , dus we doen dit te voet ;-) ) Om 21u had ik gereserveerd in Quayside seafood restaurant. Ik had thuis al meerdere filmpjes gezien over dit restaurant aan de rivier, dat heerlijke Singapore Chili Crab serveert. Deze heb ik dus gegeten. 't was er één van 1 kg ! De chilisaus is voor velen waarschijnlijk te pittig, maar voor mij is dit gerecht gewoon TOP , MEGAlekker ! Mijn handen en gezicht vol met saus, maar ik gaf er niet om, dit is de lekkerste krab die ik ooit heb gegeten. Het was wel 'hard werken' om alles eruit te krijgen in deze hete temperaturen (eerste maal dat we 's avonds in een niet-ge-airconditionede ruimte eten!), maar al de moeite dubbel en dik waard. Nadien nog een wandelingetje gemaakt door het hippe gedeelte van Clarke Quay met bars, lounge-cafés, hippe tapasbars,... allemaal mooi opgekleed zitten ze aan hun tafeltje of staan ze ... te roken (het valt me hier op dat er heel wat aziatische vrouwen roken ...dat heb ik nog nergens -bij vrouwen - zo extreem gezien in Azië). Na de wandeling nog even nagenieten van de heerlijke krab en dan slapen. Tot morgen! Dan bezoeken we Sentosa!