Dag 4 - Little India, Kampong Glam, Asian Civilisation Museum, colonial quarter, Raffles hotel

22 juni 2015 - Singapore, Singapore

Rond 8u30 ontbijt. Daarna de wijken Little India en kampong Glam bezocht. Het was heel erg warm en erg slopend om buiten te wandelen. Er was dan ook weinig volk op straat, behalve een handjevol 'zotte' toeristen die in de zon rondlopen...
In little India ruik je de specerijen al onmiddellijk als je uit het metrostation bent. Daarna kom je rijen winkeltjes tegen met vanalles en nog wat ..die Indiërs verkopen echt alles. Ik wou graag de Tekka market (overdekte markt) eens bezoeken, maar helaas is deze 4 dagen gesloten wegens 'grote kuis'. Heb dan maar een fotootje van de ingang genomen. Daarna de Sri Veeramakaliammantempel bezocht (hindoetempel). Zeer rijkelijk versierd, met vele kleuren. Ook even door Serangoon Road gelopen.
Nadien met de metro naar de wijk Kampong Glam (wijk van Maleisiërs - moslims). Het was er erg rustig omdat het nu de Ramadan is. En als je er iemand ziet, ziet die er een beetje slapjes uit...;-) enkele foto's genomen van de typische winkeltjes in deze buurt en van de Sultan moskee, die helaas in de steigers stond (jammer). Ik durfde niet binnen te gaan omdat er bordjes stonden 'muslimian only' ...toch jammer. Ook door de bekende Arab street gewandeld.
Nadien had ik het eventjes gehad met de hitte en het vele zweten en wou even terug in de hotelkamer afkoelen. Zo gezegd, zo gedaan. Deze rustpauze van 45 min deed goed. Nadien het Asian Civilisation Museum (aan overkant van de rivier, rechtover hotel Fullerton) bezocht. Dit museum bezit vooral kunstwerken van archeologische opgravingen van de verschillende religies hier (vooral Hindoe, Buddhism, Moslim). Ik heb er wel geleerd dat bepaalde kenmerken van de Goden en beelden in deze religies afkomstig zijn van de oude Grieken en Romeinen! Leuk weetje.
Na dit afkoelende museumbezoekje (airco!), trotseren we terug de hitte en gaan we op bezoek in het Raffles Hotel (genaamd naar de stichter van Singapore). Dit is hét allerbekkendste koloniale hotel van Singapore en mogelijk ook het duurste. In dit hotel, meer bepaald in de Long Bar van het hotel, heeft destijds een ober (genaamd Ngiam Tong Boon ;-) ) de cocktail Singapore Sling uitgevonden. Ik wou toch graag één cocktailtje drinken in de oorspronkelijke bar. Dat heb ik dan ook gedaan (heel even moeten aanschuiven voor er plaats was). De bar is nog zoals hij in vroegere tijden was en voelt dus zeer koloniaal aan. De Singapore Sling was lekker, maar wel prijzig (25€ !!) , tja, je betaalt ook voor de plaats natuurlijk.
Na dit drankje CHIJMES bezocht (winkelcentrum gebouwd rond een kerk. De kerk wordt nu gebruikt voor trouwfeesten en dergelijke) en nog enkele andere bezienswaardigheden gepasseerd: St Andrews Cathedral, City Hall, Old Parliament, Victoria Theatre (concerthall) en de Cricket club. Alweer helemaal moe en bezweet strompel ik het hotel binnen (pijnlijke voeten van al het wandelen). Terug uitrusten geblazen... Na anderhalf uur rust, beetje opfrissen voor diner in restaurant Equinox in het Swissotel The Stamford (in 1985 was dit het hoogste gebouw in Singapore, nu niet meer). Het restaurant bevindt zich op de 70e verdieping met magnifiek uitzicht over Singapore. Je kan zelfs het eilandje Sentosa zien liggen in de verte. Alweer een moment om mooie fotootjes te nemen. Ik kies voor een seafood platter. Subliem! Topervaring om hier te dineren. Ook al betaal je 10€ voor een tafeltje aan het raam, dit is het dubbel en dik waard!  Alweer volledig voldaan, keren we terug naar het hotel. Nog even nagenieten, blog aanvullen en ...slaapwel ! ('t is alweer middernacht!)